Posledné dva body sa vzťahujú na zmluvu o výkone činnosti športového odborníka uzatvorenú s účinnosťou najskôr od 1. januára 2020.
Od 1. 11. 2013 zaviedol štát tzv. odvodovú úľavu pre zamestnávateľov, ktorí zamestnajú dlhodobo nezamestnané osoby. Ide o špecifickú skupinu zamestnancov, za ktorých plní oznamovacie a vykazovacie povinnosti zamestnávateľ, ale poistné za týchto zamestnancov platí štát. Od 15. 12. 2015 došlo k rozšíreniu uvedenej skupiny zamestnancov. Podrobnejšia špecifikácia je uvedená ďalej.
Sadzba poistného za tieto osoby je 0 % z vymeriavacieho základu. V prípade, že sa poistenec zamestná naraz u dvoch zamestnávateľov, odvodová úľava sa vzťahuje len na zamestnávateľa, ktorý ako prvý oznámil zmenu platiteľa poistného.
Odvodová úľava sa netýka zamestnancov na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru!
Podmienky na uplatnenie odvodovej úľavy
Na uplatnenie odvodovej úľavy musí byť podľa zákona o zdravotnom poistení splnených všetkých 5 podmienok. Znamená to, že ak platiteľ nesplní čo len jednu z nich, nemá nárok na uplatnenie odvodovej úľavy.
Štát je platiteľom poistného za zamestnanca, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť v pracovnom pomere alebo štátnozamestnaneckom pomere a má z neho právo na pravidelný mesačný príjem zo závislej činnosti v týchto prípadoch.
1a. Ak bol zamestnanec pred vznikom pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru občanom vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov a dôvodom na jeho vyradenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik tohto pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru.
Odvodová úľava sa teda vzťahuje na zamestnanca, ktorý bol najmenej 12 po sebe nasledujúcich mesiacov evidovaný na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny ako uchádzač o zamestnanie. Túto podmienku vyhodnocuje zdravotná poisťovňa z údajov získaných z registra poistencov, ktoré jej poskytne Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na základe spolupráce s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny.
1b. Ak bol zamestnanec pred vznikom pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru občanom vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 6 po sebe nasledujúcich mesiacov, jeho trvalý pobyt je v najmenej rozvinutom okrese a dôvodom vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik tohto pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru.
Odvodová úľava sa teda vzťahuje na zamestnanca, ktorý bol najmenej 6 po sebe nasledujúcich mesiacov evidovaný na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny ako uchádzač o zamestnanie a jeho trvalý pobyt je v najmenej rozvinutom okrese. Túto podmienku vyhodnocuje zdravotná poisťovňa z údajov získaných z registra poistencov, ktoré jej poskytne Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na základe spolupráce s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorý prostredníctvom internetového portálu http://www.upsvar.sk/ba.html?page_id=239644 zverejní zoznam najmenej rozvinutých okresov.
Ak dôjde v priebehu mesiaca k zmene trvalého pobytu občana vedeného v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 6 po sebe nasledujúcich mesiacov, pričom v období vzniku nároku mal trvalý pobyt v najmenej rozvinutom okrese, tento občan má nárok na odvodovú úľavu za celý mesiac. Zánik nároku na uplatnenie odvodovej úľavy je potrebné nahlásiť príslušnej zdravotnej poisťovni k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, v ktorom sa zmenil trvalý pobyt.
Môžu však nastať prípady, keď nebude jednoznačné, ktorý zo zamestnávateľov si môže uplatniť daňovú úľavu vzhľadom na to, že odvodová úľava sa týka len pracovného vzťahu dlhodobo nezamestnaného so zamestnávateľom, ktorý si ako prvý odvodovú úľavu v zdravotnej poisťovni uplatnil.
Príklad 1:
Firma A oznámila dňa 6. 12. 2013 zaslaním oznámenia zamestnávateľa o poistencoch pri zmene platiteľa poistného na verejné zdravotné poistenie začiatok pracovného pomeru dlhodobo nezamestnanej osoby od 1. 12. 2013.
Na druhý deň zaslala aj firma B oznámenie o začiatku pracovného pomeru dlhodobo nezamestnanej osoby od 15. 11. 2013.
Prvá v poradí nahlásila vznik pracovného pomeru firma A. Zamestnávateľ však musí splniť všetky podmienky určené zákonom. Jednou z nich je aj to, že dôvodom na vyradenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie bol vznik tohto pracovného pomeru. V našom príklade firma A nesplnila jednu z podmienok, a teda prvým zamestnávateľom, ktorý splnil všetky podmienky a má nárok na odvodovú úľavu, je firma B.
Príklad 2:
V tomto prípade sa zamestnanec zamestná v ten istý deň v dvoch firmách. Predpokladáme, že obe splnili ostatné podmienky na uplatnenie odvodovej úľavy. Nárok na uplatnenie odvodovej úľavy má tá firma, ktorá si ju uplatní ako prvá, t. j. ako prvá nahlási začiatok pracovného pomeru dlhodobo nezamestnanej osoby.
Príklad 3:
Zamestnanec má od 1. 1. 2016 nárok na uplatnenie odvodovej úľavy z dôvodu, že má trvalý pobyt v najmenej rozvinutom okrese. K 15. 2. 2016 došlo k zmene a trvalý pobyt tohto zamestnanca k uvedenému dátumu je v inom okrese, ktorý požadovanú podmienku nespĺňa. Zamestnanec tak od 1. 3. 2016 nárok na uplatnenie odvodovej úľavy stráca. Zamestnávateľ zmenu nahlási k 29. 2. 2016.
- Ak suma mesačného príjmu zamestnanca zo zárobkovej činnosti podľa § 10b ods. 1 písm. a) z tohto pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru nie je vyššia nepretržite odo dňa vzniku pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru ako 67 % priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky (ďalej len „štatistický úrad“) za kalendárny rok, ktorý 2 roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer.
Hrubý príjem tohto zamestnanca, ktorý bol dlhodobo nezamestnaný, môže byť v pracovnom vzťahu najviac do výšky 67 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR spred dvoch rokov (ďalej len „PMM“), a to najviac počas prvých 12 mesiacov trvania pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru. Aj túto podmienku bude vyhodnocovať zdravotná poisťovňa, a to každý mesiac pri spracovaní mesačného výkazu preddavkov zamestnávateľa.
- Zamestnanec má pracovný alebo štátnozamestnanecký pomer od 1. 11. 2013 a zamestnávateľ splnil podmienky na odvodovú úľavu – príjem tohto zamestnanca nesmie do 31. 10. 2014 prekročiť 526,62 eura – táto suma príjmu sa uplatňuje počas prvých 12 mesiacov trvania pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru.
- Zamestnanec má pracovný alebo štátnozamestnanecký pomer od 1. 2. 2014 a zamestnávateľ splnil podmienky na odvodovú úľavu – príjem tohto zamestnanca nesmie do 31. 1. 2015 prekročiť 539,35 eura – táto suma príjmu sa uplatňuje počas prvých 12 mesiacov trvania pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru.
- Zamestnávateľ zamestná zamestnanca A dňa 1. 12. 2013. Horná hranica príjmu na udržanie nároku na odvodovú úľavu je 526,62 eura mesačne počas celého obdobia. Zamestnanca B zamestná dňa 1. 1. 2014. Horná hranica príjmu na udržanie nároku na odvodovú úľavu je 539,65 eura mesačne počas celého obdobia. Obaja zamestnanci majú priznanú mzdu 500 eur mesačne. Nárok na odvodovú úľavu majú obaja. Od 1. 5. 2014 sa zamestnávateľ rozhodne obom zamestnancom zvýšiť mzdu na 530 eur mesačne.
Zamestnanec A touto mzdou prekročil stanovenú hranicu a od 1. 5. 2014 stráca nárok na odvodovú úľavu. Zamestnanec B bude aj po zvýšení mzdy stále pod zákonným limitom a nárok na odvodovú úľavu má naďalej.
Ak nastane situácia, že v niektorom z mesiacov dosiahne zamestnanec príjem vyšší ako 67 % PMM, prestáva spĺňať stanovenú podmienku a od tohto mesiaca už nemá nárok na odvodovú úľavu. Predchádzajúcich mesiacov sa to nedotkne. V týchto mesiacoch zamestnanec podmienku spĺňal a mal teda na odvodovú úľavu nárok.
Príklady posudzovania podmienky č. 2:
- Poistenec sa zamestnal od 1. 11. 2013. V období 11/2013 a 12/2013 dosiahol príjem nižší ako 67 % PMM a zamestnávateľ si za tieto obdobia uplatnil odvodovú úľavu. Zamestnávateľ v mesačnom výkaze preddavkov vykázal za obdobie 01/2014 hrubý príjem zamestnanca vo výške 700 eur a podmienka na uplatnenie odvodovej úľavy nebola teda splnená.
Ak v období 02/2014 bude hrubý príjem zamestnanca opäť nižší ako 67 % PMM, odvodová úľava u tohto poistenca nemôže byť uplatnená z dôvodu, že v mesiaci 01/2014 nebola splnená podmienka nepretržitého dosiahnutia príjmu do výšky 67% PMM. Ak zamestnanec v niektorom z mesiacov prestáva spĺňať podmienku 2 na odvodovú úľavu, opätovne počas trvania pracovného pomeru si ju už nemôže uplatniť.
V tomto prípade VšZP zašle platiteľovi chybový protokol s oznámením, že nemá nárok na odvodovú úľavu. Platiteľ je povinný podať aditívny mesačný výkaz preddavkov zamestnávateľa. V riadnom mesačnom výkaze preddavkov bol poistenec vykázaný nasledovne: celková výška príjmu 700 eur, VZ 700 eur, sadzba zamestnávateľ 0 %, sadzba zamestnanec 0 %, preddavok zamestnávateľ 0 eur, preddavok zamestnanec 0 eur.V aditívnom mesačnom výkaze preddavkov vykáže platiteľ poistenca nasledovne:
V riadku 1: celková výška príjmu mínus 700 eur, VZ mínus 700 eur, sadzba zamestnávateľ 0 %, sadzba zamestnanec 0 %, preddavok zamestnávateľ 0 eur, preddavok zamestnanec 0 eur.
V riadku 2: celková výška príjmu 700 eur, VZ 700 eur, sadzba zamestnávateľ 10 %, sadzba zamestnanec 4 %, preddavok zamestnávateľ 70 eur, suma preddavok zamestnanec 28 eur.
- Poistenec bol zamestnaný od 1. 11. 2013 do 31. 1. 2014, príjem za celé obdobie trvania pracovného pomeru bol nižší ako 67 % PMM, poistenec splnil podmienku na odvodovú úľavu. Obdobie, počas ktorého mal nárok na odvodovú úľavu, nemusí byť 12 mesiacov, ale môže byť uplatnených maximálne 12 mesiacov, čiže 12 alebo menej ako 12 mesiacov.
- Poistenec bol zamestnaný od 1. 11. 2013 do 31. 1. 2014, príjem za celé obdobie trvania pracovného pomeru bol nižší ako 67 % PMM, poistenec splnil podmienku na odvodovú úľavu. Od 1. 2. 2014 sa poistenec zamestnal u iného zamestnávateľa, tento zamestnávateľ si už odvodovú úľavu nemôže uplatňovať.
- Ak príslušná zdravotná poisťovňa zamestnanca neeviduje voči jeho zamestnávateľovi ku dňu vzniku pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru pohľadávku na preddavku na poistnom, na nedoplatku z ročného zúčtovania poistného a na úrokoch z omeškania (ďalej len „pohľadávka“), vyhodnocuje pohľadávku splatnú k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý 2 mesiace predchádza kalendárnemu mesiacu, v ktorom vznikol zamestnancovi pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer u jeho zamestnávateľa a možno ju uplatniť na úrade alebo výkazom nedoplatkov.
Opätovne ide o podmienku kontrolovanú zdravotnou poisťovňou. Splnenie tejto podmienky sa kontroluje ku dňu vzniku pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru. Ak zdravotná poisťovňa eviduje u zamestnávateľa nedodané mesačné výkazy preddavkov zamestnávateľa za obdobie od 1. 1. 2005, podmienka nie je splnená.
Ak má zamestnávateľ v zdravotnej poisťovni pohľadávku, na ktorú je uzatvorený splátkový kalendár, považuje sa podmienka za splnenú. Upozorňujeme, že nestačí len požiadať o splátkový kalendár, na splnenie podmienky musí byť zmluva o splátkach podpísaná obidvoma zmluvnými stranami.
Príklady posudzovania podmienky č. 3:
- Pracovný pomer vznikne dňa 15. 11. 2013. Zdravotná poisťovňa posudzuje pohľadávku na poistnom, ktorá má splatnosť najneskôr 30. 9. 2013. Tento termín sa neposúva ani vtedy, ak je dňom splatnosti sobota, nedeľa alebo sviatok. Samotnú existenciu pohľadávky však vyhodnocuje ku dňu vzniku pracovného pomeru, tzn. k 15. 11. 2013. V rámci tohto príkladu môžu v praxi nastať nasledovné situácie:
- Ak má zamestnávateľ pohľadávku v sume 100 eur so splatnosťou do 30. 9. 2013, pohľadávku uhradil 31. 10. 2013 (najneskôr však do 15. 11. 2013), spĺňa podmienku na odvodovú úľavu.
- Ak zamestnávateľ nemal k 30. 9. 2013 žiadnu pohľadávku, ale za obdobie 09/2013 má predpis poistného 100 eur (splatný 5. 10. 2013) a neuhradil ho do 15. 11. 2013, spĺňa podmienku na odvodovú úľavu, a to z dôvodu, že na splnenie podmienky sa vyhodnocujú pohľadávky splatné k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý 2 mesiace predchádza kalendárnemu mesiacu, v ktorom pracovný pomer vznikol, tzn. k 30. 9. 2013.
- Ak zamestnávateľ nemal k 30. 9. 2013 žiadnu pohľadávku, ale napríklad za mesiac 04/2013 predloží 1. novembra 2013 mesačný výkaz v sume 300 eur splatný 15. 5. 2013 a toto poistné neuhradí do 15. 11. 2013, nespĺňa podmienku na odvodovú úľavu. Ak by poistné do 15. 11. 2013 uhradil, podmienku splní.
- Ak platiteľovi chýba mesačný výkaz a zároveň v období, za ktoré chýba mesačný výkaz, má ako zamestnanca evidovaného aspoň jedného poistenca zdravotnej poisťovne, splnenie podmienky o neexistencii pohľadávok voči platiteľovi zdravotná poisťovňa nemôže potvrdiť, to znamená, že platiteľ podmienku nesplnil.
- V prípade, že uvedený zamestnávateľ zamestná ďalšieho zamestnanca od 24. 11. 2013 pri vyhodnotení splnenia podmienky posudzujeme pohľadávky splatné do 30. 9. 2013. Samotnú existenciu pohľadávky však vyhodnocujeme ku dňu vzniku pracovného pomeru, tzn. k 24. 11. 2013. Aj v rámci tohto príkladu môžu vzniknúť situácie, ktoré sme už spomenuli.
- Ak zamestnávateľ neznížil počet zamestnancov z dôvodu prijatia tohto zamestnanca.
Zamestnávateľ si môže uplatniť odvodovú úľavu len vtedy, ak z dôvodu zamestnania tohto zamestnanca neprepustil doterajšieho zamestnanca. Splnenie tejto podmienky preukazuje v oznámení zamestnávateľa vykázaním kódu stanoveného Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v metodickom usmernení 12/3/2014. Tento kód musí byť vykázaný súbežne so začiatkom pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru.
- Ak odo dňa vzniku pracovného pomeru alebo štátnozamestnaneckého pomeru tohto zamestnanca neuplynulo viac ako 12 kalendárnych mesiacov.
Oslobodenie od platenia odvodov sa vzťahuje maximálne na prvých 12 mesiacov tohto pracovného alebo štátnozamestnaneckého pomeru. To znamená, že úľava sa nesmie poskytovať dlhšie ako 12 kalendárnych mesiacov – napr. ak pracovný pomer vznikne 15. 11. 2013, môže trvať maximálne do 31. 10. 2014.
Uvedenú podmienku bude kontrolovať zdravotná poisťovňa.
Oznamovanie začiatku poistného vzťahu a spracovanie OZ
Dňa 5. 11. 2013 zverejnil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou metodické usmernenie č. 3/6/2009, v ktorom stanovil nový kód 1W pre zamestnancov s odvodovou úľavou. Zamestnávatelia teda prihlásia tohto zamestnanca s kódom 1W a súčasne s kódom 2. Obidva poistné vzťahy musia mať rovnaký dátum začiatku.
Chybový protokol zasielaný pri spracovaní oznámení zamestnávateľa bol doplnený aj o kontrolu tejto skupiny zamestnancov.
Vykazovanie preddavkov na verejné zdravotné poistenie
Zamestnávatelia vykážu preddavky na poistné s 0 % sadzbou v aktuálne platných výkazoch preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie zamestnávateľa a v prípade elektronicky podávaných dávok budú používať štruktúru dávky 514 (štruktúra ostáva pôvodná v listinnej aj elektronickej forme). Spôsob vykazovania týchto zamestnancov bude opísaný vo vysvetlivkách k mesačným výkazom zamestnávateľa v listinnej forme a dávke 514.
MZ SR zverejnilo na svojej internetovej stránke usmernenie k vykazovaniu preddavkov.
Platiteľ bude v MV v listinnej forme a dávke 514 vykazovať položky za týchto zamestnancov nasledovne:
Údaje o preddavkoch
Počet prihlásených zamestnancov: do počtu sa započíta aj zamestnanec podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Počet všetkých zamestnancov: do počtu všetkých zamestnancov sa započíta aj zamestnanec podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Poistenci bez zdravotného postihnutia/so zdravotným postihnutím
Počet zamestnancov, za ktorých sa platí preddavok: do počtu sa nezapočíta zamestnanec podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Počet kalendárnych dní, za ktoré sa platí preddavok: nezapočítavajú sa dni, počas ktorých je platiteľom štát aj podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Celkový príjem, ktorý je predmetom výpočtu vymeriavacieho základu v eurách: do celkovej výšky príjmu sa nezapočíta príjem zamestnanca podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Vymeriavací základ podľa § 13 zákona v eurách: do vymeriavacieho základu sa nezapočíta suma vymeriavacieho základu zamestnanca podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Zoznam zamestnancov, vymeriavacie základy a preddavky
Rodné číslo: uvádza sa aj zamestnanec podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Počet dní: uvádza sa aj počet dní za zamestnanca podľa § 11 ods. 7 písm. m), s) a v) zákona.
Celková výška príjmu: uvádza sa aj celková výška príjmu za zamestnanca podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Vymeriavací základ: uvádza sa aj vymeriavací základ za zamestnanca podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona.
Sadzba preddavku v %: za zamestnanca podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona sa uvádza nulová sadzba preddavku.
Suma preddavku v eurách: za zamestnanca podľa § 11 ods. 7 písm. v) zákona sa uvádza nulový preddavok.
Do vymeriavacieho základu vstupujú príjmy zdaňované podľa § 5 ods. 1 písm. a) až h), k) a m) a ods. 2 a 3 zákona o dani z príjmov.
Z príjmu zdaňovaného podľa §7 ods. 1 písm. c), f) a h) a ods. 2 a 3 a §8 zákona o dani z príjmov (príjem z kapitálového majetku, ostatné príjmy) sa preddavky neplatia; tieto príjmy sa zúčtujú v ročnom zúčtovaní poistného na verejné zdravotné poistenie.
Preddavok na poistné zamestnanca je splatný v deň, ktorý je v príslušnom kalendárnom mesiaci určený na výplatu príjmov zamestnancov. Ak je výplata príjmov zamestnancov rozložená na rôzne dni, preddavok je splatný v deň poslednej výplaty príjmov zamestnancov zúčtovaných za príslušný kalendárny mesiac. Ak zamestnávateľ nemá určený deň výplaty príjmov zamestnancov, preddavok na poistné za príslušný kalendárny mesiac je splatný posledný deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, za ktorý sa platí preddavok na poistné.