Liečba závislosti od alkoholu VšZP vlani stála takmer 20 miliónov EUR
Zakončiť náročný deň pohárom piva či vína je pre mnohých bežnou praxou, rovnako ako dopriať si viac pohárikov na oslave. Výsledkom je vypitých takmer 12 litrov čistého alkoholu ročne na každého Slováka staršieho ako 15 rokov. Všeobecná zdravotná poisťovňa preto aj tento rok podporila celoslovenskú zdravotne-osvetovú kampaň Suchý február, ktorej hlavnou témou je: Nepiť je umenie.
Počas minulého roka sa zo závislosti od alkoholu liečilo 21 161 poistencov VšZP. S problémom častejšie bojujú muži (15 949 poistencov) a bez ohľadu na pohlavie, najviac liečených poistencov je vo veku od 40 do 60 rokov. „Najväčší počet klientov, ktorí vyhľadali odbornú pomoc evidujeme v Prešovskom a Žilinskom kraji,“ spresňuje manažérka komunikácie VšZP Eva Peterová.
Poisťovňa v minulom roku vynaložila na úhradu nákladov spojených s liečbou tohto druhu závislosti 19 746 363 eur. Priemerné náklady na jedného liečeného poistenca medziročne stúpli. Kým v roku 2021 VšZP zaplatila za jedného pacienta v priemere 847 eur, minulý rok to bolo 933 eur.
Základom úspešnej liečby je odhalenie skutočného dôvodu pitia. „Treba si uvedomiť, že závislosti, depresie, sebapoškodzovanie, samovraždy majú korene v ranom detstve. Rodina, spôsob výchovy, prostredie v ktorom vyrastáme nás ovplyvňujú aj v tomto smere. Aj „nadstarostlivosť“ rodičov môže dieťa negatívne poznačiť na celý život,“ upozorňuje odborník na závislosti, riaditeľ odborného liečebného ústavu psychiatrického v Prednej Hore Vladimír Stanislav. V podcaste Všeobecne o zdraví hovorí o spúšťačoch závislostí, o ceste k vyliečeniu sa, ale aj dôvodoch, prečo sa mnohí k pitiu i po liečbe opäť vracajú.
Závislosť od alkoholu je najrozšírenejšia forma závislosti nielen na Slovensku, ale aj celosvetovo. Rizikovo u nás pije viac ako 400 000 ľudí. Už štyri týždne bez alkoholu však dokážu odhaliť, či sa u človeka začala rozvíjať závislosť. Poukazuje na to aj celoslovenská kampaň Suchý február, ktorá vyzýva ľudí vzdať sa na mesiac všetkého alkoholu.
Medzi Slovákmi dominuje pitie liehovín, tvrdého alkoholu, teda vysoko koncentrovaného v relatívne malom množstve tekutiny. „Cieľom kampane je prispieť k tomu, aby verejnosť vzala na vedomie riziká, ktoré vyplývajú z užívania alkoholu v akomkoľvek množstve. Iba necelých 20 % našej populácie neužíva alkohol vôbec. Väčšina populácie teda patrí medzi konzumentov. Konzum alkoholu však nie je samozrejmosť, ktorú by nebolo možné zmeniť a ktorú musíme akceptovať. Preto chceme v rámci tejto kampane podporiť jednotlivcov aj skupiny v tom, aby zmenili konzum alkoholu aspoň na krátke obdobie a posúdili benefity tejto zmeny,“ hovorí Boris Bodnár, lekár, riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí Košice a predseda Sekcie medicíny závislostí Slovenskej psychiatrickej spoločnosti.
Kampaň Suchý február sa tento rok prepojil netradične s umením. Tí, ktorí majú záujem vyskúšať si výzvu vydržať mesiac bez kvapky alkoholu, môžu tak urobiť na stránke www.suchyfebruar.sk. Počas kampane zároveň môžu prejaviť svoje umenie a vytvoriť niečo nové. „Dielo stačí natočiť, odfotiť, nahrať, napísať, namaľovať, vymodelovať, ale hlavne zdieľať. A to s hashtagmi #nepitjeumenie a #suchyfebruar,“ spresňuje za organizátorov Petr Freimann, riaditeľ neziskovej organizácie Suchej únor, ktorá kampaň organizuje.
Vedeli ste, že umelecká tvorba uvoľňuje hormón šťastia, dopamín, rovnako ako alkohol? Tvorivosť tiež môže hrať dôležitú úlohu v liečebnom procese od závislosti. „Najčastejšie sa využíva arteterapia – kreatívna neverbálna terapia. Ide o veľmi účinný prostriedok, ako pracovať s využitím výtvarných techník a procesom tvorby. Tvorba môže byť pozitívnou alternatívou k sebadeštruktívnemu správaniu sa a k strate zmyslu života či existencie, ktorou sa závislosť na alkohole často prejavuje,” dodáva Petr Popov, primár Kliniky adiktológie 1. LF UK a VFN v Prahe.
Najnovšie správy
-
VšZP opäť získala titul Najdôveryhodnejšia značka v kategórii zdravotných poisťovní
22.11.2024
Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) obhájila prestížne ocenenie Najdôveryhodnejšia značka a už štvrtý rok za sebou zvíťazila v kategórii zdravotné poisťovne.
Zamestnanci VšZP podporili globálnu kampaň May Measure Month, do merania krvného tlaku sa zapojilo viac ako tisíc z nich
20.11.2024
Prevencia je kľúčom k dlhodobému zdraviu. Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) sa jej venuje počas celého roka a o jej význame edukuje nielen verejnosť, ale aj svojich zamestnancov.